tisdag 2 juni 2009

Rabarbersaft..

Är en annan sak som jag verkligen förknippar med sommar.. Det är så otroligt gott.. Mamma gör alltid det och jag kommer ihåg hur mycket man uppskattade saften när man var liten, eftersom vi bara fick den sommartid.. Så kul att göra och ge sine egna barn nu, dom älskar den verkligen..
Mamma har jätte mycket rabarber så jag passade på att plocka med mig lite senast.. Jag tänkte dela med mig av detta super enkla recept på rabarbersaft..
3 L hackade rabarber
2 st tvättade och skivade citroner
40 g citronsyra
2 L kokande vatten
2 Kg strösocker
Lägg rabarbern, citronerna och citronsyran i en hink el. kastrull. Slå över det kokande vattnet och låt det stå i 2 dygn. Sila sedan saften och rör i sockret.. Klart!!!

6 kommentarer:

Guttemamma sa...

Høres supergodt ut,iskaldt...sommer!!

Ett Vitare Hem sa...

Åh vad gott!
Ha en härlig dag!
Kramis/LenaS

Ardisia sa...

Mums, låter gott & fräscht! Ska nog försöka å hinna å göra den, har MASSA rabarber här hemma!

Ska man låte saften stå i kylskåpet eller i rumstemperatur *dum fråga*
Kramis

Anonym sa...

Mmm, hemmagjord rabarbersaft är nog den godaste saft som finns.
Helt underbart gott:)
Ska nog ta och testa ditt recept:)
Kram kram Caroline

Anonym sa...

Hej,
Hamnade här av en slump. Du har en väldigt fin blogg, kommer gärna tillbaka.
Funderar själv på att starta en men har inte kommit längre än till tanken...

Hälsar
M

Vita små hjärtan sa...

Å vad härliga de flaskorna såg ut!
Kram Agnetha